راه های پرپشت شدن( تقویت مو )و افزایش رشد مو

image

کم پشتي و رشد ضعيف مو، به اشکال مختلفي بروز مي‌کند و غالباً نظر افرادي که به شما نگاه مي‌کنند را جلب مي‌کند. کم پشتي مو مي‌تواند بر آراستگي ظاهري ما و تصوير ذهني که از خود داريم، تأثير منفي بگذارد. حتی در برخي از موارد مي‌تواند نشانه‌اي از يک بيماري يا شرايط پزشکي خاصي باشد. اگر در مورد وضعيت سلامت موهاي خود اطمينان نداريد و يا نمي‌دانيد که در اين مورد چه اقدامي انجام دهيد، ما چند نکته مهم در اختيار شما مي‌گذاريم که با رعايت آنها مي‌توانيد به تقویت مو بپردازید.

در کلينيک سيب سرخ، ما روش‌های درماني ويژه‌ای که شما برای تقويت و بازيابي مجدد رشد موهای خود نياز داريد، به شما عرضه مي‌کنيم تا با استفاده از آن بتوانيد زيبايي موهای خود را دوباره به دست آوريد. با دانستن علت ريزش موهای خود، رشد مجدد آن را به سرعت احياء کنيد و باعث  پرپشت شدن مو های خود شوید. با آزمايش‌های ميکروسکوپي دقيقي که ما بر روی مو و پوست سر انجام مي‌دهيم، شما مي‌توانيد تحليل دقيق‌تری از وضعيت موی خود داشته باشيد و بدانيد که کم پشتي موی شما به علت عوامل داخلي است يا عوامل خارجي. به علاوه شما مي‌توانيد به درصد رشد مجدد و سطح پوشش مو و پوست سر خود بعد از درمان، پي ببريد. اين عوامل به ما نيز کمک مي‌کند تا روش درماني مناسب را برای شما انتخاب کنيم.

تشخيص کم پشتي مو


کم پشتي مو را مي‌توان به صورت موی سست، پژمرده، نازک يا درحال ريزش تعريف کرد. شکستگی انتهای موها (مو خوره)، خشکی بیش از حد یا چرب بودن زیاد مو هم می‌تواند علائم ضعیف بودن مو باشد. کم پشتی مو غالباً به علت عوامل ژنتیکی است و از یکی از والدین به ارث می‌رسد و یا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از قبیل اختلالات هورمونی، یائسگی، زایمان، قرص‌های ضد بارداری، داروهای مختلف، بیماری‌ها، رژیم غذایی نامناسب، استرس، عفونت قارچی در ناحیه پوست سر یا درمان سرطان باشد. عوامل محیطی مانند نور آفتاب، آب شور یا کلردار، عدم تهویه هوا، گرما و آلودگی هوا هم می‌تواند باعث ضعیف شدن موها شود.

ریزش روزانه 100 تا 150 تار مو طبیعی است، چرا که اغلب افراد در حدود 100000 تار مو بر روی سر خود دارند و ریزش این تعداد از آن نمی‌تواند چندان مهم باشد و نیازی به نگرانی و استفاده از تقویت کننده مو نمی باشد. وقتی که یک مو می‌ریزد، یک تار موی جدید به جای آن رشد می‌کند. این فرایند تا سنین میانسالی ادامه دارد و از آن زمان به بعد، رشد مجدد مو کندتر شده یا متوقف می‌شود.مویی که در اثر شکستگی می‌ریزد با مویی که به صورت طبیعی می‌ریزد، مشابه نیست. مویی که به صورت طبیعی ریزش می‌کند، از داخل پوست سر جدا می‌شود و معمولاً پیاز مو به آن متصل است. اما ریزش مو به خاطر شکستگی و ضعیف بودن آن هنگامی است که مو از زیر پوست سر جدا می‌شود. اگرچه تا حد کمی از شکستگی مو طبیعی است اما شکستگی بیش از حد موها هم می‌تواند نشان دهنده ضعف مو باشد. ضعف مو غالباً به شکل ترک خوردن انتهای آن بروز پیدا می‌کند که می‌تواند به سمت بالا و محور مو امتداد پیدا کند و آن را بشکند.

روش‌های تقويت مو


1. از شوينده‌ها و محصولات بهداشتي مناسب استفاده کنيد تا موی ضعيف شما بيشتر آسيب نبيند: استفاده از محصولات بهداشتي مناسب، اهميت بسيار زيادی در تقويت و بازيابي موهای آسيب ديده دارد. برای موهای ضعيف و حساس از شامپوها و حالت دهنده‌های حاوی پروتئين، اسيد آمينه و ساير مواد تقويت کننده استفاده کنيد تا موي شما دوباره تقويت شود.از شامپوهايي که مو را خشک مي‌کند، استفاده نکنيد. هنگامي که از مواد حالت دهنده و تقويت کننده مو استفاده مي‌کنيد، ماليدن آن را از قسمت ريشه مو شروع کنيد و به طرف انتهاي مو بکشيد. براي پوشش دادن بهتر مو با مواد تقويت کننده، مي‌توانيد مو را در يک حوله گرم يا کلاه حمام بپيچيد تا اين ماده به خوبي در فوليکول‌ها و محور موها نفوذ کند. استفاده از يک ماسک پروتئيني يا تقويت کننده قوي هم مي‌تواند به بهبود يافتن موهايی که قدرت خود را از دست داده‌اند، کمک کند.

البته به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از محصولاتی که برای مراقبت از مو عرضه می‌شوند نیز می‌تواند ضرر داشته باشد. مصرف بی رویه هر چیزی حتی اگر خوب هم باشد، مضر است و در دراز مدت می‌تواند باعث آسیب دیدگی و کم پشتی موها شود. اگر هم موی شما آسیب دیده است، استفاده از مقدار بیشتر این محصولات نمی‌تواند این آسیب دیدگی را جبران کند و حتی باعث ضعیف، خشن و شکننده شدن بیشتر مو می‌شود. از مصرف مواد حالت دهنده‌ای که در ترکیب آنها الکل وجود دارد، خودداری کنید. زیرا باعث خشک شدن بیشتر موی شما می‌شود. سعی کنید، شستشوی مو با شامپو را به صورت یک روز در میان انجام دهید و یا حتی اگر پوست سر شما چربی زیادی تولید نمی‌کند، هر چند روز یک بار از شامپو استفاده کنید.

2. برای مراقبت از موهای ضعیف، مصرف مواد شیمیایی را کاهش دهید: رفتار نامناسب با موها و کار کردن زیاد روی آن می‌تواند باعث ضعیف شدن تارهای مو شود. مصرف مداوم مواد شیمیایی قوی برای رنگ زدایی، سفید کردن، صاف کردن یا حالت دادن دائمی موها می‌تواند باعث آسیب دیدن تار مو و کم پشت شدن آن شود. وقتی این مواد شیمیایی به دفعات زیاد و با دوز قوی استفاده شود، می‌تواند باعث آسیب دیدگی دائمی، خشک شدن، فر خوردن، شکنندگی موها و پیدایش مو خوره شود. برای مقابله با اثرات این مواد شیمیایی باید از یک شامپو یا تقویت کننده مناسب یا درمان‌های قوی و مؤثر استفاده کنید. برای حالت دادن موها نیز از محصولات حاوی الکل استئاریل استفاده کنید. این یک الکل چرب است که به تقویت و لطافت موهای آسیب دیده کمک می‌کند.

برای موهایی که خیلی ضعیف شده‌اند از یک محصول پروتئینی با پوشش عمقی به صورت هر هفته یک بار استفاده کنید. برای این کار ابتدا موها را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید و سپس موی تمیز شده را به طور کامل با این محصول بپوشانید و یک شب تا صبح به همین حالت نگه دارید (می‌توانید موی خود را بپیچید و هنگام خواب یک حوله روی بالش خود بگذارید). صبح روز بعد موهای خود را بشویید. در هنگام انتخاب رنگ مو هم دقت کنید که از رنگ‌های حرفه‌ای غنی از مواد تقویت کننده و عاری از محلول آمونیاک استفاده کنید.

3. گرما دشمن موهای ضعیف است؛ پس با آتش بازی نکنید:گرمای زیاد ناشی از سشوار، فر کننده‌های داغ و اتوی مخصوص فر یا صاف کردن مو می‌تواند باعث شکنندگی و آسیب دیدگی موهای ضعیف شود. استفاده از سشوارهای خیلی داغ بر روی موی خیس باعث گرم شدن آب باقیمانده در زیر کوتیکول مو می‌شود. آب گرم شده در داخل مو پخش شده و تاول‌های ریزی در درون تارهای مو ایجاد می‌کند که باعث ضعیف شدن و شکنندگی مو می‌‌شود. این موهای خشک و داغ شده، رطوبت موجود در هوا را جذب می‌کند و همین عامل باعث پیچ خوردن و فر شدن مو می‌شود.همیشه به جای آنکه با حالت طبیعی موی خود بجنگید، سعی کنید بر روی همین مویی که دارید کار کنید. برای موهای صاف از محصولات تقویت کننده‌ای که به صورت اختصاصی برای ایجاد درخشندگی مو طراحی شده‌اند، استفاده کنید تا سلامت و درخشندگی موها افزایش پیدا کند. برای موهای مجعد هم از محصولات تولید شده برای موهای پیچ خورده استفاده کنید و با انگشتان خود، مو را ماساژ دهید تا فر آن کاهش پیدا کند.

برای مراقبت از موهای سوخته و بازیابی سلامت آن، از یک شامپوی مرطوب کننده استفاده کنید و سپس قبل از حالت دادن و شانه کردن مو، یک محصول تقویت کننده باکیفیت روی آن بمالید. حرارت وسایل حالت دهنده مو را در حد کم نگه دارید و قبل از استفاده از سشوار یا اتوی مو از محصولات محفاظت کننده مو در برابر گرما، و در پایان هم از کرم‌های حاوی روغن‌های حفاظت کننده استفاده کنید.

4. با تغییر سبک زندگی خود، موهای ضعیف را تقویت کنید: مدلی که هر روز برای بستن موی خود انتخاب می‌کنید را مرتباً تغییر دهید. بستن هر روزه مو می‌تواند منجر به پیچ خوردن آن و ایجاد مو خوره شود. بستن مو به حالت دم اسبی، بافتن سفت، بستن مو با بندهای سفت و خشن و طنابی کردن موها نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن مو شود. پس سبک بستن مو را نیز هر روز عوض کنید تا از شکننده شدن آن جلوگیری شود و ظاهر زیبای مو حفظ شود. وقتی که موی خود را باز می‌کنید از یک شامپوی تقویت کننده و مواد حالت دهنده مو برای محافظت از آن استفاده کنید. هنگامی که دوباره مو را می‌بندید از ژل‌های نگهدارنده یا کش‌های سازگار با مو که در ساختار آنها مواد فلزی به کار نرفته باشد، استفاده کنید. استفاده زیاد از برس مو و کلاه تنگ هم می‌تواند باعث آسیب دیدگی و ضعیف شدن مو شود. برس را به آرامی روی مو بکشید و هرگز هنگامی که موها خیس است، آن را شانه نکنید. بهتر است از برس‌های تخت که روی دندانه‌های آن با موی حیوان پیچیده شده است، استفاده کنید. استفاده از یک اسپری مخصوص باز کردن پیچ مو نیز به شانه شدن راحت‌تر آن کمک می‌کند. این اسپری را قبل از شانه کردن و هنگامی که هنوز مو خیس است، استفاده کنید.

5. فر خوردن مو و نحوه جلوگيری از آن: وقتي موها فر مي‌خورد، کوتاه نگهداشتن آن به جلوگيري از ريزش و آسيب ديدگي بيشتر مو کمک مي‌کند و از بالاتر رفتن مو خوره‌ها و رسيدن آن به محور مو نيز جلوگيري مي‌کند. استفاده از شامپو و نرم کننده‌هاي حاوي کراتین مي‌تواند به احياي موهاي ضعيف و آسيب ديده و بازيابي سلامت موها کمک کند. اما توجه داشته باشيد که اين اتفاق يک شبه نمي‌افتد، بلکه بايد به طور مداوم از اين محصولات استفاده کنيد تا بتوانيد تفاوت حاصل از آن را ببينيد. برای بعد از شستشو با شامپو نيز انواع مختلفي از سروم‌ها و حالت دهنده‌هايي که بر روی مو باقي مي‌ماند، وجود دارند که در باز شدن فر مو مؤثر هستند. دقت کنيد که اگر از سروم‌هاي با پايه روغن استفاده مي‌کنيد، آن را مستقيماً روي پوست سر نگذاريد، زيرا باعث چرب شدن پوست و ريشه مو مي‌شود. بعد از شانه کردن و حالت دادن مو هم از محصولات نگهدارنده که باعث لطافت و درخشندگي مو مي‌شود، استفاده کنيد.

6. چگونگي درمان مو خوره: موي ترک خورده، سالم و عادی نيست!هيچ درمان قطعي و شناخته شده‌اي براي مو خوره وجود ندارد، اما همان طور که قبلاً گفته شد، کوتاه کردن مو به فاصله هر شش تا هشت هفته يک بار مي‌تواند در جلوگيري از پيدايش مو خوره مؤثر باشد. براي درمان موقتي مو خورده، موها را با يک شامپوي نرم کننده و حالت دهنده بشوييد و سپس به نوک موها، يک روغن داراي خاصيت درماني بماليد. براي هنگام شانه کردن مو هم بهتر است از محصولات تقويت کننده استفاده کنيد تا انتهاي تارهاي مو را به هم بچسباند و از تشکيل مو خوره جلوگيري کند.

7. چگونگي محافظت از پوست سر: سلامت مو از ريشه آن شروع مي‌شود. هنگامي که در حال درمان موهاي ضعيف هستيد، خط مقدم جبهه شما پوست سر است. اگر پوست سر شما سالم باشد، موي سالمي از آن رشد مي‌کند. پوست سر ممکن است خشک، پوسته پوسته يا چرب باشد، اما براي رفع هر يک از اين مشکلات، محصولات خاصي طراحي شده است. برای پوست‌هاي خشک که خشن و سخت شده و يا خارش دارد، مي‌توان يک روغن مرطوب کننده را به مدت 5 دقيقه قبل از حمام کردن بر روي پوست سر ماساژ داد. استفاده از ماسک مو و حالت دهنده‌هايي که نفوذ عميق دارند، به تأمين رطوبت کافي براي پوست سر و موهاي ضعيف کمک مي‌کند.

اگر در قسمت سر خود احساس خارش زياد داريد يا خرده‌هاي پوست سر را روی شانه‌هاي خود مي‌بينيد، احتمالاً دچار شوره سر شده‌ايد. هيچ چيزي مانند شوره سر که روي شانه‌ها ريخته است نمي‌تواند براي ظاهر يک فرد، ناخوشايند و آزار دهنده باشد. پس اگر شما هم مشکل شوره سر داريد، انواع مختلف شامپوها و حالت دهنده‌هاي ضد شوره که در بازار وجود دارد را امتحان کنيد و يا از آرايشگر يا پزشک مراقبت‌هاي اوليه خود بخواهيد که محصول مناسبي براي درمان اين مشکل به شما توصيه کند.

8. رژيم غذايي سالم به تقويت موهای ضعيف کمک مي‌کند : کم پشتي و شکنندگي مو مي‌تواند ناشي از نوع رفتار شما با موهايتان باشد، اما در عين حال ممکن است به خاطر رفتار شما در قبال بدنتان هم باشد. يک رژيم غذايي ناسالم يا فاقد کالري کافي (رژيم قحطي) مي‌تواند منجر به ريزش مو و ايجاد بيماري‌هاي غدد و داخلي شود. غذايي که شما مي‌خوريد بر سلامت مو و پوست سر شما تأثير مستقيم دارد. عناصر غذايي موجود در يک رژيم غذايي سالم مي‌تواند انرژي لازم براي رشد موها را تأمين کند. يک رژيم غذايي که حاوي پروتئين‌هاي غني از آهن باشد، مي‌تواند باعث افزايش توليد کراتين قوي و تقويت مو و پوست سر شود. کراتين پروتئيني است که مو را تقويت مي‌کند، ساختار آن را بهبود مي‌بخشد و رشد سالم آن را تحريک مي‌کند. براي کمک بيشتر به سلامت مو و پوست سر، در رژيم غذايي خود گوشت سفيد، ماهي، پنير کم چرب، سفيده تخم مرغ، اسفناج و سبوس مصرف کنيد. براي ميان وعده‌ها هم يک خوراک سبک متشکل از ميوه، سبزي و غلات بخوريد.

ويتامين‌ها هم براي سلامت مو اهميت بسيار زيادي دارند. ويتامين C يا کلاژن، عروق خوني پوست سر را سالم نگه مي‌دارد و با تأمين خون کافي از فوليکول‌هاي مو پشتيباني مي‌کند. همچنين ويتامين C به جذب آهن موجود در پروتئين‌هاي گياهي کمک مي‌کند. بيوتين که يکي از انواع ويتامين B ضروري است، موهاي ضعيف را تقويت مي‌کند و ساختار آن را بهبود مي‌بخشد. بيوتين در ماهي قزل آلا، هويج، زرده تخم مرغ و ماهي ساردين وجود دارد. مکمل‌هاي ويتاميني هم به درمان موهاي ضعيف کمک مي‌کند. سيليکا هم يک ماده مغذي است که در غلات، برنج، صيفي‌جات، مارچوبه، کلم و دانه‌هاي آفتابگردان وجود دارد و باعث تقويت رشد مو و ناخن مي‌شود. کلسيم موجود در فرآورده‌هاي لبني، ماهي و سبزيجات هم در تقويت رشد مو مؤثر است. آب هم يک جزء ضروري ديگر براي بدن و موی شماست. مصرف آب کافي باعث مي‌شود که بدن شما مانند دستگاهي که خوب روغنکاري شده است، کار کند و به تقويت رشد مو نيز کمک مي‌کند. بهتر است در طول روز و عصرها، مقدار زيادی آب بنوشيد.

اگر نکاتي که درباره مراقبت از مو در اين مقاله ارائه گرديد، در تقويت و پر پشت شدن موي شما مؤثر واقع نشد، به پزشک خود يا يک متخصص پوست مراجعه کنيد تا يک درمان پزشکي براي شما در نظر بگيرد.